søndag den 9. marts 2014

Frugt og grøntsags smagning

Onsdag og torsdag var vores aktivitet at få børnene til at smage på forskellige grøntsager og frugter, da de generelt ikke får nok frugt og grønt, på nogen måde. Når børnene har sovet tre timer midt på dagen skal de have lyst brød med sukker på, yoghurt og kiks med sukker, ris med sukker - ja alle deres eftermiddagssnack til børnene er faktisk fyldt med sukker. Jeg har flere gange forsøgt at fortælle min lærer, at det er usundt med alt det sukker, men hun nikker bare og siger at det er ok, børnene kan lide det (??). Det er meget fjernt fra os at give så meget sukker til børn i den alder. Det gør lidt ondt at se hvor meget de spiser i løbet af en helt normal dag. Bare forestil jer når en af børnene har fødselsdag hvor meget forældrene køber ind til dem; jeg har desværre ikke oplevet dette, men Louise fortalte om en dreng der havde fødselsdag i hendes klasse, og de fik da ikke for lidt; kage, slik, juice, yoghurter i masse vis.

Der må gøres noget, sagde vi til hinanden allerede efter første uge. Men det er helt umuligt med den korte tid vi har i børnehaven. Men vi valgte da at gøre et forsøg; Skolen tilbød at betale for alt frugt og grønt, hvilket var virkelig sødt af dem da der skulle købes ind til 120 børn (Line syg onsdag). Om onsdagen havde vi grøntsagssmagning, hvor børnene skulle smage broccoli (kort kort), gulerødder (både kogt og ikke kogt) og rød peberfrugt. Louise og jeg mødtes i køkkenet for at forberede grøntsagerne, hvilket tog en krig. Der var virkelig meget som skulle skæres, skrælles og koges. Men vi kom igennem det. og køkkenpersonalet var meget interesseret og stod længe og kiggede som om de aldrig havde set en gulerod blive skrællet ;-) de er så søde.


Da vi havde forberedt grøntsagerne gik vi i klasserne. Mine børns første kommentarer til grøntsagerne var "add" og skærende ansigter. Min læres første kommentar var: "the kids don't like vegetable" og "the kids can't eat carrot with their teeth" - der tænkte jeg bare, omg - den er da helt galt her. Jeg sagde til hende at hun skulle lade børnene prøve og fortalte hende hvor vigtigt det er at børnene bliver glade for grøntsager da de har brug for vitaminer og mineraler for at kunne blive en sund og rask dreng/pige. Jeg satte mig ved et bord, hvorefter jeg gennemgik grøntsagerne med børnene. Så tog jeg fem børn op ad gangen til bordet. Jeg havde lavet et stykke papir med to smileys på, hvorpå den ene smilede og der stod "like" under, og den anden så sur ud og der stod "don't like" under. Når børnene havde smagt skulle de pege på en af de to smiley. Og hold nu op hvor var det sjovt at se børnenes ansigtudtryk når de skulle smage på rød peber, det er åbenbart ikke noget de spiser som rå snack hernede. Dem kunne de virkelig ikke lide, og flere af dem var meget bange for overhovedet at tage en bid, men jeg fik dem da til at forsøge. Virkelig en sjov oplevelse. Gulerødder og broccoli gik rent ind, og gulerødderne var intet problem for børnene at spise, tssh. Jeg ville ønske vi havde meget mere tid så vi med tiden kunne udskifte deres sukkersnack med frugt og grønt i stedet. Det ville virkelig gøre meget for børnene og det ville glæde vores sundhedshjerter! For børnene kan faktisk godt lide frugt og grønt - lærerne gør bare ikke noget for at de skal spise det. De siger jo bare at børnene ikke kan lide det - åh dog, der er langt til mål ;-)

Torsdag lavede vi samme øvelse bare med frugt; bananer, mango og ananas - det gik rent ind hos alle børnene :) de er meget vilde med bananer især. Da jeg spurgte ud i klassen hvor meget der kunne lide bananer råbte alle børnene "I do" hvorefter min lærer råbte "I hate bananas" -åhh, så pædagogisk! De har ikke meget pædagogisk sans her.. Ej, jeg krummede tæer der :-D






Alt i alt var frugt og grøntsagssmagning virkelig en succes og det var bare så dejligt for en gang skyld at gå lidt imod lærernes mening og rent faktisk vise dem at børnene godt kan lide frugt og grønt! Vi forsøgte igennem visuelle og kinæstetiske læringsstile (røre og gøre) at få børnene til at få et positivt syn på sunde fødevarer. Børnene lærer helt klart bedst ved at få lov at røre og gøre med deres egne hænder. Så på den måde en rigtig godt øvelse især også fordi børnene får lov at smage på det de sidder med i hænderne :)

Forhåbentlig har denne øvelse også ændret lærernes syn på børnenes vaner og måske åbner det en lille dør på klem for at de engang vil udskifte nogle af børnenes eftermiddagssnack med noget grønt?.. Hvem ved? man kan jo kun håbe (jeg tvivler dog) Vi har i hvert fald gjort et forsøg :-) og lærerne var meget positive over for det. Så dejligt :)

I weekenden, lørdag, skal vi fejre kvinderne kampdag med vores lærerinder og viceprinciple fra børnehaven, det bliver fedt at opleve hvordan en festdag er for dem :)

/Malene Bang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar