torsdag den 13. marts 2014

Tirsdag d. 11.03.14

 Min aktivitet med børnene i dag gik ud på at de skulle tegne deres yndlingfrugter og fortælle hvorfor de kan lide netop de frugter. Jeg startede timen med et fortælle hvad vi skulle lave, og viste dem den tegning jeg havde forberedt hjemmefra med mine yndlingfrugter som er banan, vandmelon og ananas. Jeg fortalte dem at jeg godt kunne lide banan fordi den er nem at spise, vandmelon fordi den er dejligt saftig og slukker tørsten og ananas fordi den smager rigtig godt sammen med is. I fællesskab gennemgik vi hvilke frugter der findes, både for at give dem ideer til hvad de kunne tegne men også for at hjælpe dem med at kende forskel på frugt og grøntsager, det ved jeg nemlig fra engelsktimerne at de har svært ved. Så gik de ellers i gang med at tegne. 
Drengene endte med at lave nogle store flotte røde æbler
og vindruer med henholdsvis grøn og blå baggrund.
Der blev tegnet alt fra vandmelon til jackfruit til diverse bær. De fleste af børnene gik i gang med det samme, men nogle af drengene sad bare og kiggede. Jeg gik over til dem for at motivere dem og tænke over hvilke frugter de kunne lide. Da jeg et minut senere gik fra bordet var de i gang med at tegne æbler, ananas og vindruer. 


Mens børnene tegnede gik jeg rundt, satte mig på hug for ikke at komme til at ”tale ned til dem” og snakkede med dem om hvorfor de havde valgt at tegne netop de frugter. Her bed det mig i røven at jeg havde sagt at ananas var godt med is, for en af pigernes svar til samtlige 6 frugter på hendes papir var: because it is good with icecream”. De fleste af børnene gav mig heldigvis andre svar som: ”because it is sweet” eller ”because it is funny to eat” sagde en af drengene om vindruer. Ved at få dem til at tegne deres yndlingsfrugter får jeg dem til at være kreative selv, så de for en gangs skyld ikke bare skal tegne efter en lære men faktisk selv får lov til at udfolde deres kreativitet. Det var dejligt at se så mange forskellige æbler i forskellige farver og størrelser.
Da den halve time næsten var gået spurgte jeg om der var nogen der ville komme op til mig foran klassen os fortælle hvilke frugter de havde tegnet og hvorfor. Et par stykker rakte hånden i vejret, og Ms Ha valgte en pige. Hun kom lidt usikkert op til mig, jeg sad på en lille stol. Jeg holdt hendes tegning så alle kunne se den, pegede på en frugt og spurgte hvad det var for en frugt, hun svarede og så spurgte jeg hvorfor hun kunne lide netop den frugt. Da vi havde gennemgået alle de frugter hun havde tegnet, gav jeg hende en high five for at anerkende hende, og hun lød glad ned til sin stol igen. Den næste Ms Ha valgte var en dreng, han svarede rigtig fint på alle mine spørgsmål og kom med gode begrundelser til hvorfor han havde tegnet de frugter og jeg anerkendte også ham ved at give ham en high five inden han lød ned til din plads.


Deres alfabet, dog ikke i alfabetiske rækkefølge.
I rummet ved siden af var den anden halvdel af klassen stadig ved at blive undervist, så Ms Ha tog sig til at gennemgå alfabetet med min halvdel. Hun pegede på et bogstav og hele klassen skulle så sige bogstavet højt. I starten var svarene meget lave, nok fordi de var lidt usikre men senere råbte de næsten i munden på hinanden. Så tog Ms Ha en elev på af gangen som så skulle sige det bogstav højt som hun pegede på. Nogen af børnene var gode, mens andre (mest drengene) ikke var så gode, de var meget usikre og nervøse. Til sidst spurgte jeg om jeg måtte prøve, og det synes børnene var en rigtig god ide, så jeg gik op til tavlen og prøvede at sige de bogstaver Ms Ha pegede på og jeg havde allerede gennemskuet at man bare skulle sætte ”-ar” bag på bogstaverne, så L blev til Lar, M blev til Mar osv. Dog var nogle af bogstaverne ret svære, fordi jeg ikke kunne bruge min ”-ar” ting. Ved O former man bare munden og ah. Børnene var i hvert fald godt underholdt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar