Drengene endte med at lave nogle store flotte røde æbler og vindruer med henholdsvis grøn og blå baggrund. |
Der blev tegnet alt fra vandmelon til jackfruit
til diverse bær. De fleste af børnene gik i gang med det samme, men nogle af
drengene sad bare og kiggede. Jeg gik over til dem for at motivere dem og tænke
over hvilke frugter de kunne lide. Da jeg et minut senere gik fra bordet var de
i gang med at tegne æbler, ananas og vindruer.
Mens børnene tegnede gik jeg
rundt, satte mig på hug for ikke at komme til at ”tale ned til dem” og snakkede
med dem om hvorfor de havde valgt at tegne netop de frugter. Her bed det mig i
røven at jeg havde sagt at ananas var godt med is, for en af pigernes svar til
samtlige 6 frugter på hendes papir var: because it is good with icecream”. De
fleste af børnene gav mig heldigvis andre svar som: ”because it is sweet” eller
”because it is funny to eat” sagde en af drengene om vindruer. Ved at få dem
til at tegne deres yndlingsfrugter får jeg dem til at være kreative selv, så de
for en gangs skyld ikke bare skal tegne efter en lære men faktisk selv får lov
til at udfolde deres kreativitet. Det var dejligt at se så mange forskellige
æbler i forskellige farver og størrelser.
Da den halve time næsten var gået
spurgte jeg om der var nogen der ville komme op til mig foran klassen os
fortælle hvilke frugter de havde tegnet og hvorfor. Et par stykker rakte hånden
i vejret, og Ms Ha valgte en pige. Hun kom lidt usikkert op til mig, jeg sad på
en lille stol. Jeg holdt hendes tegning så alle kunne se den, pegede på en
frugt og spurgte hvad det var for en frugt, hun svarede og så spurgte jeg
hvorfor hun kunne lide netop den frugt. Da vi havde gennemgået alle de frugter
hun havde tegnet, gav jeg hende en high five for at anerkende hende, og hun lød
glad ned til sin stol igen. Den næste Ms Ha valgte var en dreng, han svarede
rigtig fint på alle mine spørgsmål og kom med gode begrundelser til hvorfor han
havde tegnet de frugter og jeg anerkendte også ham ved at give ham en high five
inden han lød ned til din plads.
Deres alfabet, dog ikke i alfabetiske rækkefølge. |
I rummet ved siden af var den anden
halvdel af klassen stadig ved at blive undervist, så Ms Ha tog sig til at
gennemgå alfabetet med min halvdel. Hun pegede på et bogstav og hele klassen
skulle så sige bogstavet højt. I starten var svarene meget lave, nok fordi de
var lidt usikre men senere råbte de næsten i munden på hinanden. Så tog Ms Ha
en elev på af gangen som så skulle sige det bogstav højt som hun pegede på.
Nogen af børnene var gode, mens andre (mest drengene) ikke var så gode, de var
meget usikre og nervøse. Til sidst spurgte jeg om jeg måtte prøve, og det synes
børnene var en rigtig god ide, så jeg gik op til tavlen og prøvede at sige de
bogstaver Ms Ha pegede på og jeg havde allerede gennemskuet at man bare skulle
sætte ”-ar” bag på bogstaverne, så L blev til Lar, M blev til Mar osv. Dog var
nogle af bogstaverne ret svære, fordi jeg ikke kunne bruge min ”-ar” ting. Ved
O former man bare munden og ah. Børnene var i hvert fald godt underholdt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar