tirsdag den 4. marts 2014

Tirsdag d. 04.02.14

Natten til mandag sov jeg på sofaen fordi Line K, som jeg deler værelse med, hostede og pudsede næse så jeg ikke kunne sove. Jeg vågnede kl. 2 ved at Line L løb ud på toilettet for at kaste op og en halv time senere var det min tur. Lidt senere på natten kom Sofie også løbende og skulle kaste op og Malene vågnede og havde en smule feber og ondt i kroppen. Det blev en meget lang nat, som resulterede i en sygedag om mandagen for os alle 5 - øv! 
I dag var det kun Malene, Line L og mig der var friske nok til at tage af sted, så vi tog en taxi sammen og satte Line af ved hendes praktiksted og kørte videre til vores børnehave hvilket resulterede i at vi kom lidt for sent men vi ville ikke have at Line skulle tage taxi alene.
Her hjælper Malene og jeg med at fordele maden til klasserne.
Da vi kom til børnehaven gik vi op i min klasse for at spørge Ha om vi skulle gå i køkkenet med det samme, eller vente. Hun fulgte os ned i køkkenet hvor vi skulle være indtil 10.30. Heldigvis blev hun så vi fik mulighed for at stille hende alle mulige spørgsmål om det hele. Der er 10 - 12 ansatte i køkkenet og de har alle en uddannelse. Hver dag går de rundt i klasserne og spørger hvor mange børn der er her, det tal skriver de op på en tavle og regner derefter ud hvor mange kg ris/nudler, kød, suppe og dessert hver klasse skal have. Selv vandmelonerne blev vejet, halveret og delt ud i poser med klassenavne på. Når de havde vejet det forskellige af, hjalp vi med at stille det ud for hver klasse, så lærerne bare kan komme og hente det der er afvejet til deres klasse. Det var faktisk lidt kedeligt og jeg havde håbet på at vi kunne være mere med, men når vi spurgte om vi skulle hjælpe sagde de bare at det behøvede vi ikke. 

Her spiser vi frokost med Ha og de andre to lærere i klassen.
I midten kan du se tallerkenen med griseører.
Da kl. nærmede sig børnenes spisetid bar vi mad op til vores klasser hvor vi var indtil de havde spist og de blev lagt til at sove. Ha spurgte Inger Marie og mig om vi ville spise sammen med dem og selvfølgelig ville vi det. Vi hentede vores bakker med mad i kantinen og gik så op til vores klasse. Da vi satte os fortalte de, at de havde købt noget som en overraskelse... Og overraskede blev vi også da de hev griseøre i små skiver op af posen til os. Dem skulle vi så rulle ind i nogle blad og dyppe i chili og det kunne jeg bestemt ikke lide! De duftede af flæskesvær men når man tyggede på dem var det som at tykke på brusk. Ha mente at det var fordi jeg ikke kunne lide bladene, så jeg skulle også smage uden bladene - det gjorde det ikke bedre! Så jeg takkede pænt nej tak til at få flere. Til gengæld havde de lavet en salat ud af skallen fra vandmelonen som børnene havde fået. De brugte kun det lysegrønne kød som de havde blandet med sukker og eddike - mums. Den bad jeg pænt om opskriften på. Det er en god ide at bruge hele vandmelonen så vi mindsker madspild ;-) Jeg spiste ikke så meget til frokost, for min mave vendte sig stadig lidt efter igår. 

Da vi havde spist gik vi over i supermarkedet hvor jeg købte lidt honningristede mandler med sesamfrø og gik tilbage for at begyndte at planlægge vores workshop med Malene - vi nåede desværre ikke så langt før vi blev afbrudt fordi der skulle holdes møde i vores lokale, så vi gik lige lidt udenfor børnehaven og satte os med Inger Marie for at snakke. Ha havde set os udenfor og gik ud for at hente os fordi hun gerne ville snakke med os om på søndag - hun vil gerne have os med ud til den ældste by i Vietnam hvor vi skal have picnic og det ville vi selvfølgelig meget gerne. Egentlig havde vi aftalt at vi skulle til Halong Bay på søndag, men Line L og Sofie er inviteret til guidet tour med deres lærere på søndag så det er desværre aflyst. 

Da Inger Marie og jeg kom tilbage til 3.B. lærte vi Ha at spille UNO, det havde hun aldrig prøvet før men hun synes det var sjovt. Da alle børnene var vågnet skulle de have deres "afternoon snack" som bestod af græskarsuppe og mariekiks. Mens børnene spiste kom pigerne ud en og en for at få sat deres hår. De er blevet helt vilde med mine franske fletninger, så de står i kø for at få sat deres hår af mig :-) Da alle børnene havde spist var der lidt tid inden de skulle til drawing lesson, og jeg prøvede at lære dem at stå på hænder op ad væggen. Det havde de aldrig prøvet før og alle børnene jublede og klappede og ville have mig til at gøre det igen, men jeg ville hellere lære dem det. De kunne ikke forstå at de skulle stå med front til væggen når de gjorde det og det resulterede i at de kravlede op ad væggen med fødderne med maven mod gulvet (indsæt smiley som ser opgivende ud!) Men nu har jeg gjort det til mit mål at lære dem at stå på hænder inden jeg tager hjem. 
Her prøver børnene at stå på hænder.

Efter skole tog Malene, Tor (en pædagogstuderende) og jeg med hjem til Inger Marie fordi hun skulle hente sit pas så vi kunne komme ind på Den Danske Ambassade, som har åbent hus den første tirsdag i hver måned. Da vi kom hen til ambassaden skrev de vores navn og pasnummer ned og vi fik besked på at gå på op på tagterrassen hvor der var en smuk udsigt og vi fik tilbudt Carlsberg øl og sodavand. Da klokken blev lidt over 18, var der en dame som kort fortalte at de ikke havde haft åbent hus sidste måned pga. tet-holidays og at ambassaden skal flytte til august så derfor vil det nok være slut med åbent hus på den her måde. Efter hendes tale kom vi til at snakke med to sygeplejeskestuderende, som fortalte at de var i praktik på et sygehus for børn, og de synes det var en rigtig hård praktik, både pg.a. sprogbarriere men også at se så mange syge børn som der, ifølge dem, ikke blev taget særligt godt af. 

Efter det åbne hus på ambassaden fulgte de to sygeplejeskestuderende, Sofie og Anne Sofie, os hen til en god restaurant i nærheden hvor vi fik rigtig lækker aftensmad og Malene blev forelsket i sin smoothie med mango, så det er ikke sidste gang vi tager derhen! Nu ligger jeg hjemme i min seng med ondt i maven og vil gå tidligt i seng med høje forventninger til vores planer med børnene i morgen hvor de skal smage på grøntsager og frugt.  

/Louise Degn Kjølbo


Ingen kommentarer:

Send en kommentar