torsdag den 13. marts 2014

Vitaminer i frugt og grønt d. 12 og 13

Idag skulle børnene lære om vitaminerne i frugt og grønt og deres formål. Jeg var lidt nervøs for hvordan de tog imod undervisningen, og om jeg havde gjort det forståeligt nok for dem. Det er lidt svært med den sprogbarriere, men de synes det var skægt og de klarede det SÅ flot. De var alle super interesseret i emnet - både lærerne, de 6 praktikanter som er i 4.B på nuværende tidspunkt, og selvfølgelig eleverne. Eleverne er ellevilde for at få lov at komme op "til tavlen" og vise hvad de kan - det er så fedt at undervise så ivrige børn.

Jeg havde tegnet nogle grøntsager og nogle frugter, som jeg havde klippet ud og farvelagt. Først bad jeg dem om at fortælle mig grøntsagernes navn på engelsk, samt fortælle hvilke farver grøntsagerne havde. De kendte ikke rød peber og avokado, så de lærte lige to nye engelske ord.
Da de i kor havde sagt hvad de forskellige frugter og grøntsager hed, forklarede jeg hvad de forskellige var godt for. Jeg holdt min tegning af guleroden op og spurgte "what is this? ", og alle skreg "its a carrot!" Så spurgte jeg om de kunne huske hvad guleroden var godt for, hvortil de svarede "carrot is good for eyes!" Yeah :-P Første omgang! De husker virkelig godt.

Derefter illustrerede jeg på en tegning, hvordan de skulle tegne streger mellem grøntsagerne, og det som grøntsagen det var godt for. Vi havde opstillet grøntsagerne på den ene side af A-4 arket og deres formål på den anden side, så de kunne sætte streger imellem. For eksempel skulle de tegne en streg fra guleroden til øjet, fra avokadoen til hjertet osv. Efter de havde sat stregerne skulle de farvelægge alle billederne.



Til slut havde jeg tegnet en pige, på et stor papir, med snotnæse, hjerte, knogler, hår, tilsvarende til billederne på deres papir. På pigen skulle de sætte de udklip, som jeg havde brugt i starten af undervisningen, af gulerødder, brocolli osv, fast med magneter, der hvor grøntsagen virkede. Så, som eksempel, skulle guleroden side på pigens øje. Det er så skægt og se, som børnene slås om at komme op og sætte grøntsagerne på. Her sidder børnene ikke stille og generte på deres stole, her gælder det om at komme op og vise hvad man kan. Det er ret sejt.


I vores pause idag, kom Louise og Inger Marie pludselig ind og fortalte at der var startet et møde, for 10 min siden, for alle lærene på skolen, og vi var velkommen til at deltage, hvis vi havde lyst. Det skulle være og ernæring og hygiejne. Ja for søren da! det lyder super spændende! Det var så på vietnamesisk. De er rigtig gode til at informere i god tid, her i Vietnam. Når nej!. Men de var ikke startet da vi kom - først 10 min efter. Mødet holder de en gang om året, hvor en ekspert kommer og fortæller og guider skolen i, hvilke råvarer de skal vælge til børnene. Og om hygiejne. Når de spiser dyr, så bruger de det hele, rup og stup, selv knoglerne. Men til mødet fik de at vide, at de ikke måtte give servere knogler til børnene. Og på grund at vejret, måtte de ikke åbne dørene i klasserne for at lufte ud, men i stedet bruge aircondition. Grunden var, at dette fugtige og halv lumre vejr, var det perfekte miljø for baktierne og virus at florere i.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar