onsdag den 12. februar 2014

Første dag i praktik

Så blev det endelig mandag og det er første dag i praktik. Vi havde en aftale med vores vejleder Ha om at hun ville hente os mandag morgen, men hun havde ikke fået oplyst om hvornår hun ville hente os, så vi mailede til hende for at høre hvornår hun ville være her - og lige efter mailen var sendt afsted forsvandt vores internet i lejligheden. Det betød, at vi hele søndag og mandag morgen ikke havde noget internet, hvilket resulterede I at vi på ingen måde kunne komme i kontakt med Ha, da vi hverken havde hendes mail eller tlf nr. på andet end mail - Great! Vi aftalte i stedet at stå tidligt op mandag morgen for at sætte os klar i vinduet indtil Ha ville komme, men Ha kom aldrig (hun havde været der meget tidligere end vi sad klar, ups) - så vi valgte at tage en taxa ud til børnehaven, en smule forsinkede og noget stressede. Det tog omkring 30 minutter, men chaufføren kunne ikke finde det, så det endte med at vi bare gik forvirrede rundt og ledte efter børnehaven. Vi spurgte en ung pige om vej og hun var så sød at vise og vej. Men frem kom vi da! (Puha, sikke en morgen ;-))

Da vi kom ind i børnehaven kom Ha hen til os og bød os velkommen sammen med en dansk pige, Inge Marie, som også havde første dag i praktik. Hun fortalte at hun studerer til pædagog og at hun var der med to andre danskere, som selvfølgelig også studerer til pædagog.

Ha og Inge Marie viste os rundt i klasserne, hvor vi bare stod i døren til klasserne, vinkede og sagde hello til alle de søde små børn. Herefter satte vi os ned med Ha, for at finde ud af hvem der skulle have hvilken klasse. Hjemmefra havde vi fået at vide at Malene og Line skulle undervise sammen og jeg (Louise) skulle undervise alene, men Ha havde andre planer, og vi blev fordelt i tre klasser med hver en pædagogstuderende dansker. Line fik de helt små i 4B hvor de er 4 til 5 år. Malene fik 2B, hvor de er 5 til 6 år og jeg fik 3B hvor de også er 5 til 6 år. I min klasse er de 67 elever og i alt i hele børnehaven er der 1.200 børn. Det er en offentlig børnehave og det er den største i hele byen.

Da jeg kom hen i min klasse havde de fritime og jeg satte mig ned på gulvet og der gik ikke længe før jeg var omringet af børn der sagde: "Hello, what is your name?", og jeg svarede: "My name is Louise". Den samtale havde jeg med næsten alle børnene, indtil de begyndte at spørge: "What do you see?" hvortil jeg svarede hvad jeg så, når de pegede på noget. Herefter skulle de gøre sig klar til at sove, og der blev lagt sivmåtter ind med et tæppe ovenpå og alle børnene lagde sig på ryggen, mens Ha gennemgik nogle engelske ord i badeværelset, "soap", "towel", toothbrush" osv. og børnene sagde dem højt i kor, men hun viste hvad det var. Så skulle børnene sove og Inge Marie og jeg listede ud af lokalet for at møde Line, Malene og de andre danskere i kantinen. Her blev der serveret ris, små rejer med skal, suppe og oksekød. Der var rigtig god smag i oksekødet, men rejerne var jeg ikke så vild med. Men nogenlunde mæt - det blev jeg da. Halleluja for ris!

Omkring kl. 14.30 blev børnene vækket fra deres middagslur og så var der gang i dem igen, indtil lærerne havde fjernet sivmåtterne og bad børnene om at hende deres stole. Så satte de sig i en rundkreds om en dreng som havde fødselsdag og havde medbragt en stor lagkage og nogle små kiks som var formet som fisk. De sang fødselsdagssang for ham og så blev der serveret kage. De var to børn om at dele et stykke kage og de sad så fint og delte.

Da de var færdige med kagen fik de sukkerbrød med pølse. Jeg mærkede på brødet og det var helt luftigt og vejede indenting. Det skreg i mit lille sundhed-og-ernærings hjerte og jeg havde bare lyst til at fjerne det brød med det samme... Men de spiste gladeligt og fik en lille håndfuld fiskekiks før de skulle gå hen til engelsklokalet som ligger i den anden ende af børnehaven. Engelsklæren var virkelig sød, fuld af liv og utrolig pædagogisk. Hun sang en engelsk nytårssang af ABBA: "Happy New Year" og de sang med på fulde drøn. Det var første dag efter nytår så den var meget passende. Herefter sang de en anden engelsk sang som jeg ikke ved hvad var og så blev de fordelt foran 5 computere hvor de legede en leg, som handlede om at de skulle trykke på den ting som blev læst højt. Timen varede i alt en halv time og så gik vi tilbage til vores klasse hvor der var fri leg i en halv time, til klokken blev 16 og de havde "fri" og forældrene kunne komme og hente dem.

Så skulle vi have et møde med vores vejleder, undervisere, rektor og de tre pædagogstuderende, hvor rektor bød os velkommen og gav os det de kalder "lucky money", som er et symbol på held og lykke resten af året. Vi fik hver 50.000 som svarer til omkring 15 kroner.

Vores vejledere, undervise, rektor, tre pædagogstuderende og os :) 

Vi fik at vide at bus nr. 9 gik hjem til os, så den tog vi, men blev sat af i den gamle bydel og måtte tage en taxi hjem derfra. Da vi endelig kom hjem, var vi alle så trætte at vi kunne gå på hovedet i seng. Vi gik ud og spiste samme sted som vi havde været aftenen før, fordi det lå tæt på og vi vidste at deres retter var gode. På vej hjem fra restauranten gik vi en lille omvej forbi en bager, hvor vi købte 6 små kager, som vi delte da vi kom hjem - sikke en skuffelse. Øv! (ps: Malene og Line synes de var fucking lækre!!!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar