søndag den 16. februar 2014

Første undervisning

Weekenden: 
I weekenden tog vi alle fem ind til den gamle by. I fredags var det valentines day, så der var røde balloner og roser overalt, ny forelskede par og smil allevegne. Det var så dejligt at se så mange glade vietnamesere :) Vi lavede vores egen valentines date og gik på en lækker restaurant, hvor vi fik de lækreste vietnamesiske forårsruller, nam! Så der valgte vi også at tage hen lørdag aften. På restauranten sagde de, at hvis vi også kom søndag (tredje dag i træk), så ville de købe souvenir til os, men der var vi troldsalt lidt trætte af nudler og forårsruller. Men vi lovede dem at komme tilbage en anden dag :) de var simpelthen så søde, og så kunne tjeneren snakke engelsk! endelige...så dejligt!!

Bagefter tog vi på marked. Hver fredag, lørdag og søndag spærrer de en meget lang gade af for larmende biler og scootere og sætter telte op hele vejen ned ad gaden. Her kan købes alt mulig gak og gøjl; solbriller, tasker, sko, t-shirt, smykker, iphonecovers, vietnamesiske souvenirs og de lækreste pandekager!! Her gik vi rundt et par timer og hyggede os, hvorefter vi tog hjem med trætte fødder :) men vi blev enige om at vi havde haft den bedste dag indtil videre! (og så endda på valentines day, åh)

Lørdag tog vi igen ind til den gamle by for at få lavet negle og få massage. Line, Louise og Sofie valgte at få bodymassage, og det var da noget af en tur de fik, især Line (Klint) - det gik ikke stille for sig, og det siges da også at man får den bedste massage i udlandet da de ved hvor og hvordan de skal tage fat, og jeg skal da lige love for at de tog fat i Line ;-) Som Line selv siger det, så kom hun i stillinger hun aldrig havde troet hun kunne komme ud i. Og det så da også rimelige voldsomt ud da massøren begyndte at gå oven på hendes ryg. Masseret - ja, det blev de i hvertfald.

Nam nam :)
Lækreste friske forårsruller! 











Søndag gik med træning - vi har fundet et rigtig fint træningscenter ca. 500 m fra hvor vi bor. Her har vi købt medlemsskab for en måned, så nu er det slut med afslapningen den næste måned ;-)
Derudover brugte vi meget af dagen på forberedelse til undervisningen. Det er faktisk utrolig svært, at finde på nogle sjove og kreative lege som børnene forstår. Og det at de ikke forstår et kluk af hvad vi siger gør det da bestemt ikke nemmere. Vi er gået i barndommens gemmer og fundet frem til en masse sjove danske børnelege, det er helt desjevu agtigt.

Hoa Hong kindergarten:
Slut på en god weekend og observationsuge - start på undervisning! Fra i idag og de næste 5 1/2 uge skal vi undevise børnene om emner indenfor ernæring og sundhed med fokus på sundhedsfremme. Herunder f.eks. frugt og grønt, vitaminer, hygiejne og fysisk aktivitet. Vi skal hver især undervise ca. 30-40 min. hver dag, ca. 30 elever ad gangen, altså en halv klasse. Mandag underviser vi del ene halvdel af klassen og tirsdag den anden halvdel, i det samme emne. Sådan foregår det ligeledes onsdag og torsdag. Vi skal derfor til hver uge have to aktiviteter klar til klassen. Det er rigtig rart at vi gør det på den måde, da vi så kan afprøve undervisningen på børnene en gang og dagen efter ændre lidt på det, forbedre noget eller bare gøre det samme hvis alt gik som det skulle. Det gør også udbyttet af læringen størst, især for os.

Det er selvfølgelig lidt begrænset hvor meget vi kan kalde det her undervisning, netop fordi børnene er så små som de er, og derudover ikke forstår hvad vi siger. Line og min vejleder er ikke så gode til engelsk, så det gør selvfølgelig undervisningen lidt mere kompliceret, da vi udover at gøre børnene vidende, også skal bruge tid på at forklare vores vejleder/lærer hvad der skal foregår, og det er ikke så nemt når det engelske niveau er så lavt som det er. Det skal siges at det er meget nemt at misforstå hinanden :)
Når vi underviser børnene må vi selvfølgelig være kreative for at sikre os at de opnår den viden vi gerne vil have dem til at få. Vi forsøger derfor at formidle vores viden gennem leg, kropssprog, forskellige lyde, samt ved brug af fagter med hænderne. På den måde udvikler vi vores handlekompetencer, da vi benytter en helt ny måde at formidle vores viden på. Derudover ser vi også nye sider af os selv, som ikke bliver brugt så tit hjemme, og det er utroligt brugbart for os.

Vores fokus er sundhedsfremme - vi vil forsøge at tage eleverne i hånden og møde dem der hvor de er nu. Deres viden om sundhed er minimal og vi skal derfor tage små skridt fremad. I løbet af de seks uger vi er her, vil vi forhåbentlig give eleverne en ny viden og på den måde øge deres handlekompetencer til at kunne træffe et sundt valgt, samt gøre fysisk aktivitet til en del af deres hverdag - også så de fortsætter med den gode og sunde livsstil når vi tager hjem om 5 uger.

I denne uge har vi valgt temaet fysisk aktivitet. Her valgte vi alle at starte undervisningen med lidt opvarming for at vække børnenes trætte morgenkroppe. Bagefter legede vi limbo og stoledans. I min klasse gik undervisningen rigtig godt. Børnene grinede og lignede nogen der havde det sjovt, hvilket for mig var rigtig dejligt at se, netop fordi det var den første undervisningsgang og jeg derfor selvfølgelig var nervøs for hvordan det ville gå. Men heldigvis gik alt som det skulle og det gav en hel del ro i kroppen. Pædagogerne var også meget hjælpsomme og ville meget gerne være med, hvilket selvfølgelig var helt okay for mig. Når pædagogerne er med motiveres børnene til at være endnu mere deltagende, da pædagogerne viser deres engagement i undervisningen, hvilket kun fremmer vores undervisning for børnene i den rigtig retning.


Piger har danseundervisning og
drengene kong-fu undervisning.
Grunden til vi har valgt at starte ud med fysisk aktivitet er for at få børnene til at forstå hvor vigtigt at det er at røre sig. Efter at have været en uge i børnehaven gik det op for os hvor forskellige den vietnamesiske livsstil er for den danske. Hernede spiser de mange sukkerholdige fødevarer og det at være overvægtig er faktisk et tegn på sundhed og velstand (av) Dette gør meget ondt at høre i vores sundhedshjerter, det er noget vi har virkelig svært ved at sætte os ind i, hvilket vi aldrig kommer til.
Hver dag efter børnene har sovet tre timer (??!) får de sukkerholdige fødevarer som kager, slik, yoghurt osv. Derfor har vi valgt at fokusere meget på fysisk aktivitet for at implementere så meget motion som muligt samt gøre det til noget sjovt, netop for at undgå, at alle eleverne ender med at blive overvægtige, da vi jo godt ved at det på ingen måde er sundt, selvom det er imod den vietnamesiske kultur. Ved at lege forskellige lege som børnene synes om, motiveres de også til at deltage aktivt i undervisningen, hvilket er så dejligt at se.
Derudover vil vi gerne fremme elevernes sociale kompetencer. Dette gør vi ved at lege forskellige lege hvor børnene er opdelt på hold hvor de f.eks. skal heppe på hinanden. Onsdag og torsdag prøver vi dette, hvor vi skal lave stafet med børnene.

Line fik desværre ikke lov til at undevise idag, da hendes vejleder gerne ville have undervisningen gennemgået inden. Så imorgen starter Lines forhåbentlig sin undervisning. Louise og jeg kan derfor give Line gode råd til hendes undervisning :)

I de næste fem uger har vi alle fået vietnamesiske pædagogstuderende i klassen. I min klasse har vi fået tre unge studerende, hvilket nu betyder at vi er 8 lærer til 60 børn (omg), og det er altså mange lærer i forhold til pladsen. Det er selvfølgelig fint de er der, men det betyder da også, at vi får mindre at lave og bliver lidt tilsidesat, da der ikke er arbejdsopgaver til alle. Til gengæld bliver de studerende sat til at made børnene, hente mad i køkkenet, dække bord, feje og rydde op, hvilket vi da så heldigvis slipper for (en god ting er der da ved at have dem i klassen ;-))

Mine eleverne i 2.B - frokost, ris med kød :)
Alle børn skal spise to portioner, og når de ikke selv spiser mere så bliver de madet af pædagogerne, også selv de nærmest ikke kan proppe mere mad ned. Det siger at pædagogerne får mere i løn hvis børnene tager på i vægt - crazy!
Alt i alt har vi fået rigtig meget ud af den første uge som oberservanter. Vi har fået et godt indblik i den vietnamesiske kultur, både igennem observation i klassen, men også igennem alt det vi oplever i vores fritid. Alt det vi lærer tager vi selvfølgelig med som en del af vores undervisning, da vi jo er nød til at indgå som en del af den vietnamesiske kultur, da det er os som kommer udefra. På den måde viser vi også vores respekt overfor personalet og børnene, og børnene opnår hurtigere tillid til os, da vi ikke virker så fremmede for dem, hvis vi udfører vores undervisning som de kender den. På den måde opfylder vi læringsmålet om at indgå i det daglige virke og lære af personalet. Selvfølgelig benytter vi kun undervisningens struktur, da vi jo er her for at lære børnene noget om ernæring og sundhed som de tydeligvis ikke har meget viden omkring - de tror i hvert fald at hvidt brød med sukker er sundt :(

Ved at lære fra andre kulturer får vi en udvidet viden indenfor ernæring og sundhed, som vi selvfølgelig kan benytte når vi kommer hjem, da vi får blik for en anden verden. Når det omhandler sundhed så er Danmark og Vietnam virkelig forskellige fra hinanden. Det er især væsentlig at have i baghovedet når eller hvis vi f.eks. skal vejlede eller undervise udlændige. Det er en vigtig kompetence i forhold til vores profession at kunne se ud over danske madvaner og sætte tingene i perspektiv.

/Malene Bang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar