onsdag den 26. februar 2014

Undervisning d. 24 og d. 25

I weekenden tog vi ind til den gamle by igen, og fik shoppet lidt mere og vi fik bestilt turen til Sapa. 2 dage og 4 nætter. Vi skal sove på et homestay, hvilket er enormt grænseoverskridende. Vi skal sove sammen med 20 andre mennesker og rigtig komme i kontakt med de lokale. Vi havde hjemmefra aftalt at vi skulle sove på hotel, men d vi stod og bestilte turen, kom to unge fyre ind og satte sig ved siden af os, og fortalte om deres tur til Sapa, som de netop lige var kommet hjem fra. De havde både sovet på hotel og homestay, og de sagde at homestay var klart det bedste. Så nu tager vi chancen og prøver homestay, og laver mad med de lokale om aftenen og trekker rundt i rismarkerne om dagen. Ha havde idag bedt om at mødes med os i mødelokalet, da hun hvde noget vigtigt at fortælle os. Rektoren ville gerne invitere os ud og spise d. 8, og fejre kvindernes kampdag. Fin restaurant og godt selskab, det kan man da ikke sige nej til ;-) Det bliver super fedt, både os fra sundhed og ernæring og pædagogerne skal med, sammen med vores læreinder, Ha, rektor og de to vice ledere på skolen. Vi sad og hyggede med Ha, og fortalte om vores weekend og vores booking til Sapa, her spurgte hun, om hun ikke måtte komme med, og det sagde vi straks ja til, hun er smadder sjov, og det er da mega fedt at hun gider at tage af sted sammen med os. Hun fortalte hun aldrig selv havde været der, og at hun SÅ GERNE ville afsted. Hun havde også planer om det, men hendes veninde som hun skulle afsted med, har lige født, så hun kan ikke gøre hende selskab, lige foreløbig. Og det passer helt perfekt, da vi er fem piger og har en sekspersoners sovekabine. Så vi skal til Sapa med Ha - Så håber vi, at hun kan fortælle og lære os en masse om stedet.
Søndag tog vi igen, igen, igen ind til den gamle bydel, hvor vi spiste på fin restaurant, med udsigt over (...) Lake. 

Mandag - undervisning:

Wuhuu, jeg fik endelig lov at undervise - sidste uge fik jeg  ikke lov, fordi min lærer, Hue, gerne ville være godt forbedret, så hun kunne hjælpe og støtte mig så meget hun kunne, i min undervisning. Hvilket er forståeligt nok, og super sødt af hende - jeg blev bare en smule skuffet, fordi vi havde aftalt og gennemgået det jeg skulle lave, ugen før. Jeg blev igen bange for at jeg ikke fik lov at undervise, da praktikanterne begyndte med en undervisning, men det viste sig, at jeg bare skulle undervise senere, efter Drawing class.  Jeg lagde ud med en opvarmning. Sikke hvor de grinte. De skulle strejke sig så meget de kunne og se om de kunne nå loftet, så højt de kunne, de måtte hoppe for at nå så højt som muligt og derefter skulle de nå gulvet med hænderne. 

Så skulle vi lege vindmøller, hvor vi svingede armene om ørerne i forskellige retninger. Tilslut skulle vi gå på stedet, og pludselig stampe så hurtigt vi kunne på stedet - hold op hvor de grinte. Jeg spurgte om de var blevet varme endnu?  Og i kor svarede de "Yes I am"
Efter opvarmningen dansede vi Hokey Pokey, hvor vi dansede til en sang CD, somde bruger i undervisningen, hvor sangen spillede. Det gjorde børnene mere modige, så alle sang med, da vi stillede os i en stor cirkel og dansede til sangen.

3, 2, 1. startskuddet havde lydt og stafetten gik i gang. Først skulle de balancere med en bold på en ske, ned til punkt B, og tilbage til punkt A igen. Det gik super godt og de var godt underholdt. Derefter fik de en sandpose på toppen af hovedet og igen skulle de balancerer.Den sidste udfordring var at skulle de hoppe på et ben, efter samme princip, ned omkring stolen og tilbage igen. De var  vilde med den konkurrence.  Og Hue sagde " Line, the children are very excited for your activities ".  Yaaai, minibølge og klap på skulderen :-D
Han balancere med bolden
En af udfordringerne var også  krappegang. Det var svært :-)
 Under konkurrencen heppede og motiverede børnene hinanden, hvilket er med til at fremme børnenes sociale kompetencer. Det er super fedt så engageret både lære og elever er, det gør det lidt nemmere og sjovere at udfører undervisningen. 
Efter mine aktiviteter satte vi os alle på gulvet, og Hue gennemgik nogle engelske ord for transport, som driver, plane, car osv.. Fog en sød lille pige kravlede helt op om halsen på mig og satte sig godt til rette.

De tre praktikanter/studerende er i denne uge også begyndt at undervise, mandag underviste de  grøntsager og i dag sang de med børnene. De havde lavet flotte mikrofoner med glimmer i forskellige farver. Børnene sloges næsten for at få lov at komme op på "scenen" foran klassen og optræde. Det var virkelig skægt og fedt at de var så vilde med det. Selv drengene var helt tossede med legen. De var dem der var mest oppe på "scenen". Den studerede som styrede undervisning havde sin flotte festkjole på med gul silkebukser under. De ligger super kreative og er også gode til at måde børnene hvor de er og fange deres interesse. 


Tirsdag - undervisning:
I dag lavede jeg "memory game" med den ene halvdel. Først fik jeg børnene til at fortælle mig hvad de 10 ting jeg havde valgt, hed på engelsk. De kendte ikke kamera og vandflaske, så der lærte jeg dem lige to nye ord :-)
Så sagde jeg at de måtte se tingene i 15 sekunder, hvorefter jeg ville dække dem til med min jakke. Uuh, det synes de var spændende. Nu skulle de se om de kunne huske hvilke ting der lå under jakken - Det kunne de sagtens, i første huk fik de dem alle. De var smadder gode og de hyggede sig gevaldigt. Jeg havde ikke regnet med at de kunne huske dem alle så hurtigt, så jeg improviserede lidt. Jeg spurgte om der var en der ville hjælpe mig, og straks var alle hænder i vejret. Jeg valgte en af børnene,  og bad resten om at lukke øjnene. Drengen som hjalp mig skulle vælge en af tingene og fjerne den, og så skulle de andre gætte hvilken af tingene der manglede. Han gemte den under sin bluse på maven.  De var helt vilde for at komme op og fjerne en af tingene. Vi fortsatte på den måde 5 gange, og så sang vi en masse sange, både vietnamesiske sange og engelske, så jeg også kunne være med.
To af drengene er ved at få et godt øje til mig, så jeg får kys når jeg skal forlade klasselokalet og den varmeste velkomst når jeg træder ind af døren igen. 
I legetimen legede jeg restaurant med nogle af børnene, og doktor med en anden gruppe. Det er ret svært med den sprogbarrierer, men det går da alligevel. De lader til at hygge sig i hvert fald. 

Vi havde aftalt hjemmefra at Malene og jeg skulle arbejde sammen, men sådan blev det ikke. Jeg er en rimelig stor tryghedsnarkoman, så det var lidt af en mundfuld. Men jeg klarer det helt på egen hånd, og helt uden problemer. Pædagogen som også er  i min klasse, som skulle hjælpe til, er desværre meget uheldig med sygdom og skader, så hun er der ikke så meget. Så er lidt stolt over jeg klarer den på egen hånd. Udvikling, udvikling, udvikling :-)

/Line Klint Eriksen

1 kommentar: